Rękojmia – czyli metoda na dochodzenie swoich praw w przypadku wadliwych towarów

Jakiś czas temu zgłosiła się do mnie Klientka, która zakupiła stół do jadalni. Miał być to bardzo ładny drewniany stół, który stanowiłby ważny element jej rodzinnego życia. Niestety, stół, jaki otrzymała Klientka posiadał wady – był popękany. Klientka zwróciła stół, a sprzedawca zapewnił, że dostarczy nowy stół. Po długim oczekiwaniu Klientka otrzymała towar, jednakże jak się okazało, był to ten wcześniejszy stół, w którym w sposób bardzo niechlujny spróbowano ukryć pęknięcia. Klientka próbowała skontaktować się ze sprzedawcą, ale ten za każdym razem wskazywał jej, że jej żądania są bezzasadne i nic z tym tematem już nie zrobi.

Po tym, jak Klientka przedstawiła mi całą sytuację, podjęliśmy stosowne kroki w postępowaniu reklamacyjnym, które miały na celu realizację praw Klientki i zwrot pieniędzy, które zapłaciła za wadliwy towar. Nasze działania spotkały się ze sprzeciwem sprzedawcy, który stał na stanowisku, że nie ma żadnych podstaw do uznania reklamacji. Wobec takiego stanowiska sprzedawcy pozostało nam dochodzenie swoich racji na drodze sądowej. Tak też zrobiliśmy. Efektem jest zapadły wyrok, w którym Sąd podzielił nasze stanowisko i nakazał sprzedawcy zwrot kwoty, jaką klientka zapłaciła za stół. Wyrok jest prawomocny, co oznacza, że sprzedawcy nie przysługuje apelacja od wyroku.

Pamiętajcie: jeżeli zakupiony przez Was towar jest niezgodny z umową (czyli np. posiada wady lub nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć lub o których istnieniu zapewniał sprzedawca) kupujący ma możliwość żądania naprawienia rzeczy, wymiany rzeczy na nową lub nawet oddania wadliwego towaru i zwrotu zapłaconych pieniędzy, plus żądania odszkodowania za straty, jakie kupujący poniósł w związku z zakupem wadliwej rzeczy.
Co do zasady na takie działania ma się 2 lata od daty zakupu.

𝗕𝗮𝗿𝗱𝘇𝗼 𝘄𝗮𝘇̇𝗻𝗲: 𝘀𝘄𝗼𝗶𝗰𝗵 𝗽𝗿𝗮𝘄 𝗺𝗼𝘇̇𝗲𝗺𝘆 𝘄 𝘁𝗲𝗻 𝘀𝗽𝗼𝘀𝗼́𝗯 𝗱𝗼𝗰𝗵𝗼𝗱𝘇𝗶𝗰́ 𝗿𝗼́𝘄𝗻𝗶𝗲𝘇̇ 𝗼𝗱 𝗽𝗿𝘇𝗲𝗱𝘀𝗶𝗲̨𝗯𝗶𝗼𝗿𝗰𝗼́𝘄 𝗶 𝗼𝘀𝗼́𝗯 𝗽𝗿𝘆𝘄𝗮𝘁𝗻𝘆𝗰𝗵!